Hírek
MEGALAKULT A MAGYAR ÍRÓSZÖVETSÉG DIGITÁLIS IRODALMI MUNKACSOPORTJA |
A Magyar Írószövetség Digitális Munkacsoportjának alapítói Király Farkas, akit egyúttal vezetőnek választottak, Sütő Csaba András, Szalai Zsolt, Vincze Ferenc és Szentmártoni János, a szövetség elnöke. A munkacsoport célja a Magyar Írószövetség modernizálásának folytatása, a versenyképesség fokozása. A digitális kultúra lehetőségeiről kiadói szakemberek, online lapok, portálok szerkesztőinek, bloggerek bevonásával rendszeres vitafórumok és ankétok megrendezésével kívánja tájékoztatni a tagságot és a szélesebb közönséget. További feladatainak tekinti az irodalmi művek digitalizálását, az archiválási rendszer egységesítését, az ’56-os virtuális emlékszoba anyagának digitális feldolgozását. Céljaik megvalósításában az online kultúrában járatos irodalmárok (Papp Tibor, Szkárosi Endre, Vass Tibor) mellett külső szakemberek bevonását is tervezik. Ennek költségeit a szövetség segítségével, valamint pályázati forrásokból fedezi majd a Digitális Munkacsoport. Bemutatkozásképp tavaszra egy figyelemfelkeltő akcióval készülnek. (Magyar Írószövetség, OS, MTI) |
VOLLEIN FERENC SZÍNVARÁZSLAT CÍMŰ KIÁLLÍTÁSA |
Vollein Ferenc, a MOL ÚJ Európa Alapítvány Tehetségtámogató Program győztese, Zalaegerszeg MJV művészeti ösztöndíjasa, a Zalaegerszeg-Landorhegyi Általános Iskola 8. osztályos tanulója Színvarázslat című kiállításának megnyitójára 2014. január 24-én (pénteken) 17 órától kerül sor a Győr-Szabadhegyi József Attila Művelődési Házban(9028 Gyõr, Móra F. tér 1., tel./fax: 421-740). Köszöntőt mond: Rózsavölgyi László, Győr MJV Oktatási-, Kulturális-, Sport- és Turisztikai Bizottságának elnöke: A kiállítást megnyitja: Szalai Zsolt költő, kritikus. Közreműködnek: a Kodály Zoltán Általános Iskola tanulói. A kiállítás február 26-ig hétköznap 10-16 óráig látogatható.
|
A HÁBORÚ ÉS HÁBORÚ TELJES KIADÁSA MEGJELENT KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ 60. SZÜLETÉSNAPJÁRA |
Krasznahorkai László 60. születésnapjára a Magvető megjelentette a Háború és Háború című regény javított és teljes kiadását. Az író elmondta: a kötetben helyet kapott a Megjött Ézsaiás című, a regény előzményének is tekinthető levél, emellett számos apróbb javítást is végrehajtott a szövegen. A hatvanadik születésnapról szólva megjegyezte, hogy a kerek évfordulót programsorozattal ünneplik K.L. 6.0 címmel, ennek keretében január 21-én a Petőfi Irodalmi Múzeumban hat kiváló kritikus arra a kérdésre keresi majd a választ, hogy hol van Krasznahorkai helye a magyar irodalomban, ezután az ELTE szervez felolvasóestet, majd a Szépművészeti Múzeumban Krasznahorkai László egy performansz keretében mutatja be a The Bill címen megjelentetett angol nyelvű kötetét Palma Vecchióról. Végül március 10-én a Rózsavölgyi Szalonban Jeles András rendezi azt a búcsúestet, amelyen Eszenyi Enikő, Fullajtár Andrea, Máté Gábor és Gelányi Bence mutatják be Krasznahorkai László irodalmi univerzumát. (MTI) |
SZÖLLŐSI MÁTYÁS |
![]() |
![]() |


De jó is felébredni(Villányi László: Ámulat. Orpheusz Kiadó, Budapest, 2011)A költészetnek ha nem is feladata, de talán egyfajta célja lehet az, hogy határvidékekre vezesse az olvasót, ahol első pillantásra látszólag semmi sem egyértelmű, biztos, talán csak ismerős, néhol zavarba ejtően közeli, néhol pedig megfejtésre váró és sötét. Villányi László legújabb kötete, az Orpheusz Kiadónál 2011-ben megjelent Ámulat meglepően egyszerűnek s ugyanakkor nagyon is letisztultnak tűnik, ahol – első olvasatra – nem igazán érnek meglepetések az egymás után sorjázó, egymásból kinövő rövid és tömör szövegek olvasása közben. Hétköznapi(nak tűnő) dolgok rakódnak egymásra, sorakoznak akár a napszakok, évszakok, ciklikusan, vissza-visszatérő motívumokkal, helyszínekkel, szituációkkal. Még a beszédmód is „egyszerű”, s bár a sorok-mondatok könnyed természetességgel gördülnek egymás után; mégis legtöbbször mintha ikonokat kapnánk, kimerevített képeket, amelyek azonban nem csak egy pillanatot rögzítenek – annál talán mégiscsak egy leheletnyivel többet zárnak magukba.
Jó néhány igazán rövid, szentenciaszerű szöveg is szerepel megbújva a könyvben, de mégis úgy érzem, hogy a narratív jellegű, kissé hosszabb textusok többet zárnak magukba, mintha ezzel a tizenöt-húsz soros, s ugyanakkor tömör, sűrített formával érné el azt a hatást, amit személy szerint érzékelni véltem a könyv olvasása közben. A leírt eseményeket, azoknak összefüggéseit sokszor megtámasztja egy bibliai idézettel, vagy egy szépirodalmi szöveg beemelésével; ezzel persze tágítva a könyv kereteit, elkerülve azt a csapdát, amit a bensőséges, néhol túlságosan intim beszéd rejthet magában. A felidézett helyszínekhez nemcsak egy illat, egy közös emlék, egy mozdulat tartozik/tartozhat hozzá, hanem egy (történelmi) esemény, egy olyan pillanat, ami a két egyén számára különválik, vagy épp csak az egyikük számára felidézhető, ismert. Ilyen módon kerül meghatározó szerepbe Villányi László könyvében a beszélő: a másik által nem ismertet, a sajátot akarja megmutatni, hogy az is közös emlékké, ismertté és felidézhetővé váljon. Ez talán önzőség valahol, de az írás bizonyára egyfajta önzés, a költészet meg pláne. Az ámulat itt alapélmény, ami az éjszaka elmúltával nem feltétlenül kell, hogy rideg valósággá váljon – az ébredés után egész nap uralkodhat az emberen. Ez a könyv egyfajta (rá)ébredés, számvetés, vallomás, ha tetszik – leszámolás a rosszal, nem bonyolult, körmönfont módon, nem súlyos harc árán, inkább egy mosoly erejével: „Soha ne teljen meg haraggal szobánk. Ingerült / szavam, kézmozdulatom: milyen szégyenletes, / amikor megbántalak valamiféle sérelem okán. / „Aki lelkében a sértések emlékéhez ragaszkodik, / az hasonló ahhoz az emberhez, aki a tüzet / a szérűbe rejti”, súgja Evagriosz, s folytatom: / a haragvás tüzét mindig oltsa el a szeretet folyója.” (Soha ne teljen meg) ( 2 Votes ) |