FacebookGoogle bookmark

Mechiat Zina

A teraszra nézni hátra

Kiülünk a teraszra, nézünk egy gyereket. Nézzük, hogy visz követ a temetőbe, holtat a holtnak. Nézzük, hogy nézi a nagyanyját, az anyját, és hogy nem nézi apját, helyette a rózsabokrot. Aztán fehér lapot vesz elő, nagyobb lesz, és érintetlennek képzel el egy boltból kijövő nőt. És nézzük, hogy hogyan képzel. Nőt. Tökéletes kézzel, rózsa nélkül.

Lazar Bence Andras  a teraszrol nezni vegigLázár Bence András nem néz végig a teraszról, kint áll, a teraszon túl, és emlékezik. Így teszi lehetővé, hogy mi annak láthassuk a teraszt, ami. Összerakja azt, számba veszi három ciklusban, minek a helye az ott. Hol van a helye a mindignek, és a mostnak. A mindig kipucolt cipőknek, a zöld szalvétának, a kólának és a húsoknak nincsen helye a mostban, a gyerekkort meg „egy legyintéssel, / akár a családi albumban a képről a port eltörölném” (Családi albumból). Pedig A teraszról nézni végig arról tanúskodik,  hogy a gyermekkor mint hívatlan kísérlet visszajár, és befészkeli magát a teraszra, a verandára. Akit figyelünk, az meg elmegy, hogy nézzen egy rózsaszín vattacukrot evő lányt, de valahogy mégis mindig visszatér, leül, szembe a rózsabokorral, a gyermekkor kísértete mellé. És közben számba veszi az idegenséget, ami a testekben van, a pontosítást, ami kétséges, hogy végrehajtható-e. Mert azt mondja, „Megjavítani csak egy nyikorgó ajtót lehet. Pontosítani bármit.”(Amiről a múltkor), vissza-visszatér a pontosság megoldatlan kérdése, ahogy a születésé, és a halálé is. Lázár Bence András nehéz témákról beszél, cseppet sem könnyeden, de úgy tűnik könnyedén. Temet, vállat vonva, mégis, lélegzetét visszafojtva.

Lázár Bence András első kötetének, A teraszról nézni végignek fő témája a gyermekkor. A gyermekkor, nem a gyermek. A már felnőtt férfi visszaemlékezéseit olvashatjuk kötetében, s ezekben a visszaemlékezésekben az egykori önmagát nem látja a beszélő, anyját látja hajcsavarókkal uborkát szelni, vak macskát egy szemétkupac tetején. Éles képeket merevít ki, éles hangulatokat, és ezeknek a benne megmaradt esszenciáknak a segítségével képzi meg, rakja össze önmagát. Mert ez az emlékezés nem csupán felelevenítés, de tökéletes kiindulópont is, ahova vissza-vissza lehet, kell térni. Minden pont, amit többször érintünk, nagy jelentőséggel van jelen életünkben, így ebben a kötetben minden színtérnek nagy jelentősége van, hiszen az emlékezés folyama nem egyszeri, így a benne megjelenő képek maguk után vonják az ismétlés, az állandóság mechanizmusát. Az önképzés is ebből az emlékezésből fakad a kötetben, s ahogy lassan lépegetünk előre szövegről szövegre, időben is egyre közelebb lépünk a jelenhez, de csak a régmúltig jutunk el, és felcsillannak jövőre vonatkozó tervek. Egyértelmű, megfogalmazott jövőkép nincs, viszont van utalás a jövőre, a jövőbe vetett hitre, reményre. A jelen tehát kimaradt, s a születés problémája feloldatlan. Ahogy a fülszövegben is olvashatjuk, „aki ezekben a versekben megszólal, az meg akar születni.” Megszületnie nem sikerül, de a születést megmutatnia igen. Megmutatja, de nem önmagán, képeket használ, tavaszi eső szagolásával, madarak hallgatásával érzékelteti, azt mondja, „a születés csak egy zsák, / melyben kacatok vannak.”(Betlehem felé) Ennek a zsáknak esik neki Lázár Bence András egy szikével, és rideg vizsgálódással szemléli a benne levő kacatokat. A személyiség megszületésének kérdéseivel, válaszlehetőségeivel találkozunk. Magával a gesztussal, hogy az emlékezésnek és a születésnek szentel egy kötetet, óhatatlanul összeköti a két dolgot, és egymásból következőnek írja le őket. Emlékezik, megképzi önnön születését. A megszületett embert nem látjuk, csak a születőt. És azt, aki már túl van ezen a folyamaton, és néz előre. Hajóra száll, rázárná az ajtót a gyermekkorra. Hiába csap be minden második versében egy ajtót, ő is tudja, ez nem lehetséges. Talán ezért az állandó lemondás a verseiben, a szikár hang, ami csak rövid mondatokat tud kimondani, azokat se mindig végig.

A halálról nem beszél, az csak felbukkan. Sokkal természetesebben, mint a születés, sokkal kisebb rejtély a kötetben.

Három téma köré szervezi a szerző születésének, emlékezésének tárgyát. Ül a teraszon, és három szobába helyezi be eddigi életének eseményeit, három bábjátékot néz kívülről, és rendez össze egy egységgé. Az első ciklus, a Családi Albumból című egység egy Talmud-idézettel indul: „amikor a fiadat oktatod, / a fiad fiát is oktatod” (5. o.). Ahogy a mottó is mutatja, a főhős ebben a ciklusban leltározza azokat a dolgokat, melyeket a szűk családi körtől kapott. Az élet tanulása van leírva valamiképpen, a megszokások, a mindennapok tanulása, melyre rávetül a jelenből hiányzó állandóság, s annak lebegő állapota. Szikár hangon szólalnak meg történetei.

A következő ciklus a Fehér lapjaim címet viseli, a kisgyermekkorból belépünk a kamaszkorba, történeteiből látunk darabokat, bort, nőket, akik átjárnak. A hang ugyanaz, patikamérlegen mért mondatok, hideg, nem meghatott emlékezés. Ebben a ciklusban már nem csak a család jelenik meg, nagy hangsúlyt kapnak a barátok, szerelmek, s a személyes körrel való kapcsolat vizsgálatát láthatjuk.

A harmadik, Elképzeltelek című ciklus a legizgalmasabb a kötetben. Tárgya a beteljesült, elszakadással végződő szerelem. A felnőtt férfit látjuk, aki nézi szerelmét, aki olyan szép, mint egy szobordarab, és együtt lubickolnak a meghittségben. Aztán rácsapja a kertajtót erre is, és megint egyedül van. Terveket sző, hogy majd elhajózik, mint a nagyapja, beleszületik az életbe, és ő lesz emlékezés tárgya. Vagy nem. Záró versében a következőt írja: „Téged elfelejtenek, téged, akit a dagály a partra sodort, / akinek árnyéka sincs” (Záróra).

Lázár Bence András nem a dagállyal jött, és ha továbbra is így hajózik, nem fogják elfelejteni. Első verseskötete érdekes, színvonalas. Fontos problémákat boncolgat, jól, csak néha talán túl komolyan, túl szikáran.

(Lázár Bence András: A teraszról nézni végig. Tipp Cult, Budapest, 2010)


( 0 Votes )